Header Ads

Η Μαρία Μαγκάκου παρουσιάζει την ταινία "ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ"




Ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Έστλουντ φέρνει τον άνθρωπο, τον κοινωνικό και πολιτισμένο άνθρωπο, αυτόν που έχει εξημερώσει όλα του τα ζωικά στοιχεία και που δρα με γνώμονα μόνο την λογική, αντιμέτωπο με το ένστικτο, το ένστικτο της επιβίωσης, τον απογυμνώνει μπροστά σε μία στιγμιαία αντίδραση η οποία φαντάζει και καταλυτική.



Μία τετραμελής οικογένεια από την Σουηδία έχει πάει στις γαλλικές Άλπεις για σκι. ΄Οταν μία μέρα εκεί που τρώνε πρωινό έρθει καταπάνω τους μία χιονοστιβάδα, ενώ η Έμπα θα σταθεί εκεί και θα προσπαθήσει να προστατέψει τα παιδιά της, ο άντρας και πατέρας των παιδιών της Τόμας θα τρέξει να σωθεί παίρνοντας μαζί του το κινητό του. 'Οταν πια περάσει, η γυναίκα του δεν θα μπορέσει με τίποτα να ξεπέρασει την κίνηση του αντρός της και τα προβλήματα εμπιστοσύνης θα εμφανιστούν άμεσα καθώς θεωρεί ότι έβαλε πάνω από τα παιδιά του τον εαυτό του και το... κινητό του, ενώ ο ίδιος δεν θα το παραδεχτεί, ούτε καν στον ίδιο του τον εαυτό.



Η ταινία είναι γυρισμένη εξ ολοκλήρου σε ένα χιονοδρομικό κέντρο, ο χρόνος δεν έχει σημασία και το φυσικό τοπίο κυριαρχεί (σχεδόν) σε κάθε πλάνο. Ο σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Έστλουντ φέρνει τον άνθρωπο, τον κοινωνικό και πολιτισμένο άνθρωπο, αυτόν που έχει εξημερώσει όλα του τα ζωικά στοιχεία και που δρα με γνώμονα μόνο την λογική, αντιμέτωπο με το ένστικτο, το ένστικτο της επιβίωσης, τον απογυμνώνει μπροστά σε μία στιγμιαία αντίδραση η οποία φαντάζει και καταλυτική. Ακολουθούν προσωπικοί και καθοριστικοί διάλογοι, οι οποίοι είτε μεταξύ του ζευγαριού είτε με φίλους φανερώνουν ότι ο Τόμας (Γιοχάνες Κούνκε) δεν είναι έτοιμος να αποδεχτεί, (ούτε καν στον ίδιο του εαυτό δεν το φανερώνει) ότι έπραξε κατά αυτόν τον τρόπο και το βαρύ κλίμα είναι καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας. Η Έμπα (Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι) από την άλλη μοιάζει να έχει καταδικάσει αυτή τη σχέση καθώς θεωρεί ότι ο άντρας της είναι ανίκανος να προστατεύσει την οικογένεια του και δεν διστάζει να το αναφέρει σε όλες τις παρέες που θα συναναστρεφούν με σαρκασμό και λύπη. Εώς ότου ο Τόμας καταρρεύσει και αποδεχτεί το λάθος του σε μία σκηνή όπου είναι κωμικο-τραγική διότι ούτε και η Έμπα αλλά ούτε και ο θεατής δεν ξέρει πώς να αντιδράσει σε αυτή, ζητώντας συγχώρεση και κάθαρση με τη μετέπειτα σωτηρία της γυναίκας του.



Κλασική σεναριακή συνταγή από την Σουηδία, χαμηλότονο και σαρκαστικό όσον αφορά την αστική τάξη με πολιτισμένους διαλόγους, η κορύφωση έρχεται ανά διαστήματα με την εκπληκτική μουσική σύνθεση του εξαιρετικού Όλα Φλότουμ. Η οποία είναι η ίδια σε όλη τη διάρκεια. Η υποκρισία ξεδιπλώνεται και το κοινωνικό στάτους μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.

Η ταινία παρουσιάστηκε και προβλήθηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ των Κανών στις 18 Μαΐου 2014, στη Σουηδία στις 15 Αυγούστου 2014, ενώ στην Ελλάδα στις 15 Ιανουαρίου 2015.

Στις Κάνες κέρδισε το Βραβείο Ένα Κάποιο Βλέμμα. Καθώς κέρδισε και το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας (2015).


Επιμέλεια: Μαρία Μαγκάκου
Από το Blogger.